Høruphav Gruppe…..        Spejd er sejt

HJEMMESPEJD

Vi savner spejdermøderne med jer.
Derfor starter vi nu på HJEMMESPEJD 2.0

Du får flere muligheder for at gøre dig fortjent til mærket:

Gør Gode Gerninger i naturen med DR Ramasjang og Danmarks Indsamling – og støt børn i Syrien.
I Spejderloven står der bl.a.: “jeg lover hver dag at gøre noget for at glæde andre”
Klik på linket: https://kfumspejderne.dk/nyhed/goer-gode-gerninger-i-naturen/
De gode gerninger skal registreres på dr.dk/godegerninger, hvor man også kan printe et velfortjent godhedsdiplom og læse mere om projektet.
For hver god gerning, der registreres, donerer Novo Nordisk Fonden 20 kr til Danmarks Indsamling.
De gode gerninger kan registreres frem til Danmarks Indsamling den 6. februar.

DR RAMASJANG SØGER FRØELSKERE MELLEM 6 OG 9 ÅR

Hjemmespejd vinter 2021

Der er mange forskellige opgaver at gå i gang med.
Rigtig god fornøjelse.
Vi håber, I vil lægge mange billeder på gruppens facebook side

Sammen med familien, spejdervenner og dig selv, skal du løse nogle af de forskellige opgaver bedst muligt. Det vigtigste er, at du gør dit bedste, og at du lærer nogle nye spejderfærdigheder.

  1. Snit en lille figur i træ. Med den skal du opføre et lille teaterstykke, mens det bliver filmet. 
    Svaret lægges på gruppens facebook side.
  2. Sammen med en kammerat, skal du spille sænke lejrplads virtuelt.
    Spilleplader og regler findes her på siden.
    Svaret er at du sammen med din spejderven, skriver hvem der vandt og hvor mange kartofler du måtte bruge til det, til din leder.
  3. Fremstille sammen med din familie, et aftensmåltid på bål. 
    Svaret er at tage billeder af retten og lægge den på gruppens facebook side.
  4. Sammen med en anden, lære noget om geocache. Opret en konto på geocache.com og find derefter minimum 3 geocache. 
    Svaret er at du sender screendump på de fundne, til din leder.
  5. Lav en billedserie, over 5 historiske steder i Sønderborg eller omegn. Det kan være huse, statuer eller andet historisk. Du skal selvfølgelig selv være med på billedet. 
    Svaret er billede med navn på stedet. Det lægges på gruppens facebook.
  6. Lav et is-billede af spejder logoet. Det skal fremstilles af naturmateriale. 
    Svaret er et billede af det. Det lægges på gruppens facebook side.
  7. Morse er svært og kan være noget værre noget. Den eneste måde at blive bedre til det, er at øve sig. Løs disse koder og tag billeder af tingene:
Man kører lodret ned fra øverste kant over bogstavet. F.eks. K: -.- / L: .-.. / Å: .–.-

Sænke lejrplads

 kan din modstander modstå de kogte kartofler

Dette er et spil om, hvem der kan sænke en andens lejrplads og samtidig overleve med sin egen. Du skal forestille dig du står på din egen lejrplads, med en stor gryde kogte kartofler. På den anden side af en lille skov, ligger en anden patruljes lejrplads. Gennem hele ugen har de larmede og lavet så meget ballade. Om natten havde de løsnede alle bardunerne på jeres telt, så det væltede. Det var ikke sjovt. Det skal hævnes. I beslutter jer at bruge de mange kogte kartofler og med dem ville i skyde efter dem. Da du kastede den første kartofler, sker der noget meget underligt, de kaster tilbage, også med kogte kartofler. Hvem ville vinde.

I skal spille virtuelt.

Før spillet begynder, skal du tegne dine spilleplader. En til din ejen lejrplads og en til din modstander. Det gøres nemmest på noget ternet papir (se tegningen). Så placerer hver spejder, sine pionering og teltet på pladen. Hvert ting fylder et antal felter (ses i skema), og ligger enten vandret eller lodret. Tingene kan ikke ligge oven på hinanden. Når de er placeret, starter spillets første runde. Den første spiller nævner det felt (kolonne, række) i modstanderens lejrplads, han/hun vil skyde på. Hvis der ligger en ting, siger modspilleren “Ramt!” for at indikere, at en ting er ramt. Det afsløres ikke, hvilket ting, der er tale om, hvor stort det er, eller i hvilken retning, der skal skydes, for at smadre tingen. Delen er først sænket, når alle de felter, som tingen ligger på, er ramt. Dette erklæres ved at sige “Smadret!”. Rammer man forbi, indikeres dette ved at sige “Ha en forbier!”. Herefter er den modspillerens tur til at skyde kartofler. Hver spiller har ét skud i hver runde. Den spejder der først får alle tingene ramt, har tabt og siger “øv jeg tabte, så jeg tager hjem”

På din lejrplads plade tegner du tingene ind ved at skravere let de antal felter de dækker.

På den anden plade er det en idé at makere sine skud med et X. Nå der rammes noget kan det være med en O. På den måde er det nemmere at holde styr på sine skud.

http://kfum-hoeruphav.gruppesite.dk/wp-content/uploads/sites/45/2020/04/KFUM-H%C3%B8ruphav-hjemmespejd.docx